Kehitämme kiinteistöjen energia- ja jätetehokkuutta

Haluamme parantaa jatkuvasti kiinteistöjemme energia- ja jätetehokkuutta. Noudatimme kesäkuun alussa valmistuneessa uudessa Pennalan logistiikkakeskuksessa vihreän rakentamisen periaatteita. Kymmenen jalkapallokentän kokoinen logistiikkakeskus tarjoaa nyt yli 100 000 neliön varastotilat Itella Logistiikan asiakkaille.

Keskuksessa on muun muassa puheohjattu keräilyjärjestelmä ja automaattitrukkeja. Lisäksi keskukseen on rakennettu energiaa säästävät ulkoseinäpaneelit sekä maalämpöä ja kaasua hyödyntävä hybridilämmitysjärjestelmä. Ja koska keskus sijaitsee keskellä kauppa- ja asiakasverkostoamme, se parantaa tehokkuutta ja pienentää muun muassa jakelukuljetusten hiilijalanjälkeä.

Tavoitteenamme on säästää vuosittain kiinteistöjemme sähkönkulutuksessa 2 prosenttia ja lämmönkulutuksessa 3 prosenttia vuoteen 2015 asti. Tässä tavoitteessa onnistuimme vuonna 2013 hienosti. Suurten kohteiden sähkönkulutus väheni 2 487 GWh, eli 4,1 prosenttia ja lämmönkulutus 1 680, eli 4,4 prosenttia (lämpötilakorjattuna). Suuret kohteet, kuten varastot, terminaalit ja postikeskukset, käyttävät noin 75 prosenttia kaikesta sähköstä.

Pyrimme aktiivisesti kaatopaikkajätteen määrän vähentämiseen ja lajittelun tehostamiseen. Seuraamme suurten lajittelukeskusten jätemääriä kuukausittain. Tavoitteenamme on, että sekajätteen osuus on maksimissaan 2 prosenttia kokonaisjätemäärästä. Tavoitetta ei saavutettu, kokonaisjätemäärästä noin 10 prosenttia oli sekajätettä.

Kiinteistöjen jäte- ja energiatehokkuus -kuvitus

Toimipaikkojen määrä