Suurin osa päästöistä syntyy ajoneuvojen käytöstä

Ajoneuvokantaamme kuuluu 4 000 hyötyajoneuvoa, joilla ajetaan Suomessa yhteensä yli 125 miljoonaa kilometriä vuodessa. Yli 80 prosenttia kaikista yrityksemme aiheuttamista hiilidioksidipäästöistä syntyy ajoneuvojen käytöstä.

Alennamme polttoaineen kulutusta ja hiilidioksidipäästöjä tehokkaalla reittisuunnittelulla, kuljetusten yhdistelyllä sekä ympäristön huomioivalla ajotapakoulutuksella. Tavoitteena on myös kasvattaa vaihtoehtoajoneuvojen osuus 40 prosenttiin jakeluautoista vuoteen 2020 mennessä.

Aloitimme syksyllä Suomessa ajotapaseurantalaitteiden asennukset jakelu- ja kuljetusajoneuvoihin. Laitteita asennetaan noin 3 200:aan Itella Postin ja noin 800:aan Itella Logistiikan autoon. Kaikissa jakeluautoissamme on ajotapaseurantalaite kesäkuun 2014 loppuun mennessä.

Hankimme marraskuussa käyttöömme 25 uutta biokaasuautoa. Niistä suurin osa otettiin käyttöön pääkaupunkiseudun postinjakelussa. Biokaasun käytöstä ei synny terveydelle haitallisia pienhiukkasia eikä polttoaineen koko elinkaaren aikana synny juuri lainkaan kasvihuonekaasupäästöjä.

Kuljetamme postia myös jalkaisin ja pyörällä. Hoidamme päivittäin noin 1 400 jakelureittiä polkupyörillä. Käytössämme on myös ympäristöystävällisiä sähkökäyttöisiä kärryjä, 1 000 sähköpolkupyörää sekä sähköautoja. Sähköautojen lisääminen jakelussa on toistaiseksi ollut haastavaa, koska Suomen talviolosuhteisiin sopivia sähköautoja ei ole markkinoilla saatavissa. Noin puolet käyttämistämme mopoista on sähköllä toimivia.