Tutkimme ja kehitämme palvelujamme aktiivisesti

Tutkimus- ja kehitysmenomme olivat 11,3 miljoonaa euroa eli 0,6 prosenttia konsernin liiketoiminnan menoista vuonna 2013. Edellisvuonna vastaavat luvut olivat 15,2 miljoonaa euroa ja 0,8 prosenttia.

Itella Viestinvälityksessä tutkimustoiminnan vuosittaisten analyysien ohessa vuonna 2013 tutkimusten painopisteenä olivat Itellan uuden vision taustaksi tehdyt postitoiminnan kysyntään ja kannattavuuteen vaikuttavien tekijöiden analyysit sekä pitkän ajan ennusteet. Tutkimme lisäksi yleispalveluvelvoitteen merkitystä Postin kannattavuudelle, Itellan tarjoamien palvelujen asiakastyytyväisyyden kehittymistä kaikissa toimintamaissa, laskutuksen sähköistymisen etenemistä, kirjeliikenteen rakennetta ja sen sähköistymistä, verkkokaupan merkitystä ostoskanavana sekä sanoma- ja aikakauslehtien tilaamisaktiviteetin kehittymistä lähivuosina.

Jatkoimme uusien sähköisten palveluiden kehittämistä ja lanseerasimme verkkokauppiaille Posti Maksuturva -palvelun verkkokaupan maksujen ja tuotepalautusten hallintaan yhteistyössä Suomen Maksuturva Oy:n kanssa. Fyysisten palveluiden saralla pilotoimme kauppakassin noutamista pakettiautomaatista yhdessä Alepan Kauppakassi-palvelun kanssa ja lanseerasimme Itellan elintarvikealalle kehittämän Termo-kylmäkuljetuspalvelun pientuottajilta suoraan kuluttajille suunnatuissa elintarvikekuljetuksissa. Postin sähköinen jakelukokeilu Lounais-Suomen saaristossa päättyi.

Itella Logistiikassa investoimme vuoden aikana uuteen rahdin käyttöjärjestelmään. Kotimaan kuljetuksen optimointi- ja kuljetustenhallintajärjestelmien kehitys jatkui VR Transpointin kappaletavaralogistiikan ja PT Logistiikan siirryttyä osaksi Itella Logistiikkaa.

OpusCapitassa aloitimme uuden globaalin viestinvälitysalustan kehittämisen ja jatkoimme kassavirtojen automatisointiin suunniteltujen tuotteiden kehitystä tuomalla uusia mobiili- ja pilvipalveluratkaisuja markkinoille sekä panostamalla edelleen tuotteiden käyttäjäystävällisyyteen.