Työturvallisuus yksi tärkeimmistä kehittämiskohteista

– Nostimme vuoden aikana työturvallisuuden parantamisen yhdeksi Itellan tärkeimmistä kehittämiskohteista. Tavoitteenamme on vähentää työntekijöille sattuvien tapaturmien määrä olennaisesti.

Haluamme kiinnittää huomion ennen kaikkea tapaturmia ehkäisevään ajatteluun ja toimintaan. Työturvallisuutemme periaatteina ovat ennaltaehkäisy, riskien tunnistaminen, kaikkien tapaturmien tutkiminen, riskien poistaminen ja vuosittainen riskien poistosuunnitelma sekä jatkuva seuranta. Meille kaikille yhteisiä työkaluja tässä työssä ovat muun muassa turvallisuushavainnot, turvallisuuskävelyt, turvavartit, turvallisuuskeskustelut sekä tapaturmien tutkiminen ja viestiminen.

Olemme nyt seuranneet Itellan työturvallisuutta kuukausittain syyskuusta 2013 lähtien. Mittareina käytetään tapaturmataajuutta ja tapaturmien lukumäärää. Jo tässä ajassa sekä tapaturmien lukumäärä että tapaturmataajuus on saatu laskuun.

Sanna-Mari Myllynen
työhyvinvointijohtaja, Itella