36. Lähipiiritapahtumat

Konsernin lähipiiri koostuu tahoista, jotka pystyvät käyttämään konsernissa määräysvaltaa tai jotka ovat konsernin määräysvallan alla. Tällainen määräysvalta tai muu huomattava vaikutusvalta liittyy taloudelliseen tai liiketoiminnalliseen päätöksentekoon. Itella-konsernin lähipiiri koostuu hallituksesta, toimitusjohtajasta ja Itella Oyj:n johtoryhmästä sekä edellä mainittujen läheisistä perheenjäsenistä. Lisäksi lähipiiriin luetaan kuuluvaksi yhteisyritykset, osakkuusyhtiöt, keskinäiset kiinteistöosakeyhtiöt sekä Suomen valtio, joka omistaa Itella Oyj:n osakkeista 100 %.

Ylimmän johdon muodostavat hallituksen jäsenet, toimitusjohtaja, sekä johtoryhmän jäsenet. Ylimmälle johdolle ei ole annettu rahalainoja. Liiketapahtumat lähipiiriin kuuluvien yhtiöiden, kuten osakkuusyhtiöiden ja myös muiden valtio-omisteisten yhtiöiden kanssa, käydään markkinaehtoisesti. Itellalla ei ole ollut merkittäviä liiketapahtumia ylimmän johdon henkilöiden tai heidän lähipiirinsä kanssa. Itella-konsernilla on liikesuhteita valtio-omistajaan sidoksissa olevien yhteisöjen kanssa. Tilikaudella konsernilla ei ole ollut sellaisia liiketoimia, jotka yksittäin tai yhdessä tarkasteltuna muodostuisivat rahamäärältään tai laadultaan merkittäviksi.

Liiketoimet lähipiirin kanssa

Myynnit ja ostot sekä avoimet saatavat ja velat lähipiirin kanssa koostuvat liiketoimista osakkuusyhtiöiden kanssa.

Myynnit 3,6 3,6
Ostot 0,1 0,5
Myynti- ja muut saamiset 0,8 1,0
Ostovelat - 0,0

Johdon työsuhde-etuudet

Palkat ja muut lyhytaikaiset työsuhde-etuudet 2,8 2,9
Etuuspohjaiset eläkejärjestelyt 0,5 1,4

Johdon palkat ja palkkiot

Toimitusjohtaja 0,5 0,5
Johtoryhmän jäsenet 2,0 2,0
Hallitusten jäsenet 0,3 0,3
Hallintoneuvoston jäsenet 0,0 0,0
Yhteensä 2,8 2,9

Johdon eläkesitoumukset

Ennen 22.9.2009 johtoryhmään nimitetyt henkilöt kuuluvat etuusperusteisen eläkkeen piiriin. Heidän eläkeikänsä on 60 vuotta, mutta työnantaja voi kuitenkin lykätä eläkkeelle siirtymistä enintään 62 ikävuoteen asti. 22.9.2009 jälkeen johtoryhmään nimitetyt henkilöt kuuluvat maksuperusteisen eläkkeen piiriin ja heidän eläkeikänsä on TyEL:in mukainen. Konserniin kuuluvien yritysten toimitusjohtajien eläkeiäksi on sovittu 60–65 vuotta.

Hallituksen jäsenten palkat ja palkkiot

tuhatta euroa 2013 2012
Arto Hiltunen (pj.) 56,4 54,6