Liiketoiminnan riskit

Riskienhallinnassa keskityttiin vuoden 2013 aikana riskienhallintaprosessin laadun ja kattavuuden kehittämiseen entisestään. Lisäksi keskityttiin vakuutusturvan kattavuuden systematisointiin.

Keskeisimmät strategiset riskit liittyivät postilähetysvolyymien ennakoitua nopeampaan pienentymiseen, talouden taantumaan sekä muihin, markkinoihin ja liiketoimintaympäristöön liittyviin ennakoimattomiin tai ennakoitua suurempiin muutoksiin. Muut strategiset riskit liittyvät Itellan kilpailukykyyn sekä viranomaissääntelyyn. Operatiiviset riskit puolestaan liittyvät ennen kaikkea liiketoiminnan tuottavuuteen, ICT-toiminnan uudistamiseen liittyviin riskeihin sekä liiketoiminnan keskeytys- ja muihin häiriöriskeihin.

Myönnetyt postitoimiluvat mahdollistavat osoitteellisen jakelun kilpailun, mutta kilpailu ei vielä vaikuttanut Itellaan tai Itellan tulokseen vuonna 2013. Valtioneuvosto hyväksyi 30.1.2014 Itellan kilpailijalle toimilupaehdot postinjakeluun. Itella pitää hyvänä kilpailun lisääntymistä postimarkkinoilla, mutta Itellan näkemyksen mukaan tehty toimilupapäätös kuitenkin vähentää Itellan mahdollisuutta tuottaa postilain määrittelemiä yleispalveluita kannattavasti ja täten lisää toiminnan tehostamistarvetta.

Strategiset ja operatiiviset riskit

Talouden taantuman pitkittyminen voi vaikuttaa yritysten ja kuluttajien toimintaan ja sitä kautta myös Itellan kuljettamien tuotteiden volyymeihin. Rahoitusmarkkinoiden turbulenssi ja siihen liittyvät mahdolliset häiriöt voivat aiheuttaa riskiä myös Itellan liiketoiminnalle.

Merkittävänä markkinariskinä nähdään odotettua nopeampi sähköinen korvautuminen postijakelussa ja tällä alueella tapahtuvat ennakoimattomat muutokset, kuten esimerkiksi kirjeiden, aikakauslehtien ja sanomalehtien volyymien ennakoitua voimakkaampi lasku. Itella pyrkii jatkuvasti kehittämään toimintojaan tämän riskin minimoimiseksi.

Itella Posti aloitti loppuvuodesta neuvottelut lehtitalojen kanssa jakelusopimusten uusimisesta koskien sanomalehtien varhaisjakelua. Sanomalehtien varhaisjakelu ei ole nykyisellä tavalla toteutettuna ja hinnoiteltuna kokonaisuudessaan kannattavaa. Asiakkaiden mahdolliset päätökset olla jatkamatta sanomalehtien varhaisjakelua Itellan kanssa saattavat lyhyellä tähtäimellä aiheuttaa kertaluonteisia kustannuksia, mikäli kapasiteettia ja yleiskustannuksia joudutaan leikkaamaan.

Logistiikassa riskinä nähdään myös lisääntyvään kansainväliseen kilpailuun liittyvät ennakoimattomat muutokset ja sitä kautta volyymien lasku Pohjoismaissa.

Yrityskauppojen hallinnointiin ja ostettujen yhtiöiden sekä liiketoimintojen integraatioon osaksi konsernia liittyy niiden pitkittyessä sekä välittömiä taloudellisia menetyksiä että liiketoiminnan kehitystä rajoittava strateginen riski. Yrityskauppojen onnistunut integraatio pyritään varmistamaan huolellisella seurannalla. Vuonna 2013 Itella jatkoi edellisenä vuonna ostetun kappaletavaralogistiikan integrointia Itella Logistiikan liiketoimintaan.

Venäjän kansantaloudellinen, yhteiskunnallinen, lainsäädännöllinen ja muu liiketoimintaympäristön kehitys voivat muodostaa Itellalle strategisen markkinariskin. Ruplan kurssin vaihtelu ja heikkeneminen vaikuttavat Venäjälle sijoitetun pääoman arvon muutoksen kautta konsernin omaan pääomaan. Rahoituspolitiikan mukaisesti tytäryhtiöihin tehtyjä oman pääoman ehtoisia sijoituksia ei suojata. Taseessa oleva transaktioriski pyritään suojaamaan kokonaan ja operatiivista transaktioriskiä suojataan osittain rahoituspolitiikassa määritellyissä rajoissa. Itella Logistiikan panostukset Venäjällä ovat huomattavat ja kasvavat edelleen Itellan 2020 vision mukaisesti. Keinoja riskien hallintaan ovat liiketoiminnan kehityksen jatkuva seuraaminen, kriittisten prosessien lisääntyvä valvonta sekä vahva etabloituminen Venäjän markkinoille omien yhtiöiden, oman henkilökunnan ja tehokkaan verkostoitumisen avulla. Maineriskiä pyritään ehkäisemään vahvistamalla sisäistä tarkastusta, erillisellä paikallisella compliance-toiminnalla, jatkuvalla riskitarkastelulla sekä säännöllisellä henkilöstön compliance-koulutuksella.

Itella Logistiikan Shusharyn varastossa Pietarissa kaatui suuri osa hyllyjärjestelmästä heinäkuussa 2012. Suojaamis- ja puhdistustoimenpiteet ympäristön suojelemiseksi aloitettiin välittömästi viranomaisten ohjeiden mukaisesti. Itellan Venäjän johto vapautettiin tammikuussa 2014 syytteistä, jotka koskivat ympäristölle vaarallisten aineiden käsittelyrikettä. Vakuutuskorvausten käsittely on edennyt, mutta vakuutuskorvausta ei vielä ole kokonaisuudessaan vahvistettu ja siten vahingon lopullinen vaikutus on vielä epävarma. Taseen muihin saamisiin on kirjattu vakuutusmaksusaaminen ja velkoihin lyhytaikainen vahinkovaraus. Vahingosta on kirjattu tilikauden 2013 tulokseen 1,7 miljoonan euron kustannus.

OpusCapitan kyvykkyyteen kehittää talousprosessien ulkoistusta ja niihin liittyviä prosesseja markkinoiden nopean kasvun vaiheessa liittyy operatiivinen riski. Samaan aikaan on keskeistä huolehtia ulkoistusliiketoiminnan kannattavuudesta. Fyysisten paperipohjaisten transaktiomäärien laskiessa ja sähköisten transaktiomäärien kasvaessa nopeasti sekä kilpailun kiristyessä on ilmeistä, että transaktioiden keskihinta pienenee liiketoiminnan volyymin kasvua enemmän. Tämä edellyttää kustannustehokkuuden jatkuvaa parantamista.

Kustannusrakenteiden jäykkyys hidastaa tuottavuuden parantamista erityisesti Suomessa; myös yleispalveluvelvoitteet rajaavat tehostamismahdollisuuksia. Volyymien laskiessa mahdollinen uusi talouden taantuma vaikeuttaisi entisestään kannattavuuden ylläpitämistä.

Operatiivisten vahinko- ja keskeytysriskien hallinnassa keskeisten tuotanto- ja varastokohteiden sekä ICT-infrastruktuurin jatkuvuuden suojaaminen ja kehittäminen on korostetun tärkeää. Lauetessaan tällaiset riskit (esimerkiksi tulipalo) voisivat aiheuttaa Itellalle merkittäviä asiakas- ja arvonmenetyksiä.

Itella päätti vuonna 2013 uudistaa tietohallintonsa (ICT) toimintamallin ja solmi tähän liittyen laajan ICT-kumppanuussopimuksen. Osana tätä sopimusta Itella ulkoisti ICT-toimintojaan. Transitioprojektiin liittyvien riskien hallinta on keskeistä Itellan ICT-toiminnan jatkokehityksen onnistumiselle.

Muista liiketoiminnan häiriöriskeistä merkittävimmät liittyvät tietosuojan, verkkojen ja tuotantoinfrastruktuurin haavoittuvuuteen ja ne ovat luonteeltaan sekä liiketoiminnallisia että imagollisia.

Muut riskit

Rahoitusriskejä ja niiden hallintaa selvitetään tilinpäätöksen liitetiedoissa.

Työvoimavaltaisella alalla henkilöstön sairauspoissaolojen hyvä hallinta ja työtapaturmien tehokas ja laajapohjainen ehkäiseminen ovat erittäin tärkeitä paitsi henkilöstön hyvinvoinnin ja tuottavuuden, myös konsernin kannattavuuden kannalta. Henkilöstöön liittyvien työturvallisuusriskien hallinnan kehittämiseksi Itella käynnisti Suomessa monivuotisen Turvallinen työpaikka -hankkeen.

Postialan historiallisen murroksen johdosta Itella joutuu sopeuttamaan jakelu- ja lajittelukapasiteettiaan ja tehostamaan toimintaansa voimakkaasti tulevien vuosien aikana. Tämä saattaa sisältää riskejä, jotka voivat aiheuttaa häiriöitä postinjakelussa ja prosessien toimivuudessa. Riskiä pyritään minimoimaan aktiivisella yhteistoiminnalla työtekijöiden kanssa, Itellan käynnistämällä Uusi polku -ohjelmalla ja ammattitaitoisella viestinnällä.

Vakuutuksilla pyritään kattamaan kaikki ne jäännösriskit, jotka on taloudellisesti tai muista syistä järkevää vakuuttaa. Toiminnan jatkuvuutta, omaisuutta ja vastuita koskevat vakuutukset sekä tietyt henkilöstöä koskevat vakuutukset hoidetaan keskitetysti konsernitasolla. Vastuuriskeihin sisältyvät sekä toiminnasta ja tuotteista aiheutuvat vastuut että johdon vastuut. Omavastuiden mitoituksessa otetaan huomioon konsernin riskinkantokyky.