Palvelukehitystä yhdessä asiakkaiden kanssa

Kehitämme jatkuvasti palvelujamme vastaamaan muuttuvaan tilanteeseen. Teemme kehitystyötä yhdessä asiakkaidemme kanssa. Yhä useampi haluaa hoitaa asiointinsa ajasta ja paikasta riippumatta silloin, kun se hänelle itselleen parhaiten sopii.

Käynnistimme uudenlaisen noutokokeilun yhdessä Alepan Kauppakassi-palvelun kanssa. Rakensimme Espoossa Alepan yhteydessä sijaitsevaan Postin pakettiautomaattiin 10 erityistä Kauppakassi-lokeroa. HOK-Elannon kanssa käynnistämämme pilottihanke mahdollisti verkosta tilattujen ruokaostosten maksamisen ja noudon Postin pakettiautomaatista.

Otimme Netpostissa käyttöön uuden luottomaksumahdollisuuden. Kuluttaja voi nyt maksaa Netpostiin saapuneet laskut suoraan luotolliselta maksutililtä, kun palveluun liitetään uusi maksuominaisuus. Luottomaksumahdollisuuden tarjoaa rahoitusyhtiö Collector Credit.

Syksyllä lanseerasimme verkkokaupoille verkkokauppaostosten palautuksia helpottavan ratkaisun. Posti Maksuturvan kautta kuluttaja-asiakkaat voivat seurata toimitusta, ottaa yhteyttä kauppiaaseen, ilmoittaa palauttavansa tuotteita ja tulostaa palautukseen osoitekortin. Palvelun avulla ostosten maksaminen ja rahapalautukset hoituvat turvallisesti. Yhteistyökumppaninamme hankkeessa toimii Suomen Maksuturva. Taustalla on kesäkuussa 2014 käyttöön otettava etäkaupan EU-direktiivi, joka edellyttää verkkokauppoja yhtenäistämään toimintatapojaan muun muassa toimitusten ja tuotepalautusten osalta.

Itella Termo on kylmäkuljetuspalvelu, joka auttaa tuottajia ja asiakkaita tavoittamaan toisensa. Laajensimme palvelua kattamaan myös pientuottajilta suoraan kuluttajille suunnatut elintarvikekuljetukset. Itella Termo palvelee tuottajien lisäksi asiakkaita, jotka tahtovat ostaa esimerkiksi luomutuotteita suoraan tuottajilta. Termo-kuljetukset tukevat elintarvikkeiden verkkokaupan kasvua. Pienetkin kylmäkuljetusta vaativat tuote-erät voidaan toimittaa perille hyödyntäen Itellan olemassa olevaa jakeluverkostoa. Termo-kuljetusta käyttävät myös päivittäistavaroita ja elintarvikkeita myyvät verkkokaupat.

Lisäksi aloitimme Helsingin kaupungin rakentamispalvelu Staran kanssa yhteisen kokeilun, jossa testataan Postin reittisuunnittelun työkalua katujen talvikunnossapidon reittisuunnittelussa. Suunnittelutyökalun avulla voidaan tuottaa reittejä, joissa huomioidaan vaihtelevat resurssit ja olosuhteet, ja samalla säilyttää palvelutaso sekä parantaa kunnossapidon tehokkuutta.

Yhtenäistimme myös Poste restante -palvelussa noudatettavat periaatteet kansainvälisen toimintatavan mukaiseksi. Poste restante -osoitteella lähetetyssä postilähetyksessä vaaditaan nyt vastaanottajan oikea nimitieto. Palvelussa yksityiset henkilöt voivat tilapäisesti vastaanottaa postia Poste restante -osoitteeseen, esimerkiksi matkan aikana.

Edellisvuonna käynnistämämme sähköinen jakelukokeilu Lounais-Suomen saaristossa jatkui kesäkuuhun 2013 asti. Jakelukokeiluun osallistui noin sata kotitaloutta. Osallistujien positiiviset kokemukset kertoivat kokeilun onnistumisesta. Noin 75 prosenttia osallistujista vastaanottaisi kokeilun jälkeenkin mielellään painettuja lehtiä ja muuta postiaan sähköisesti. Kokeilussamme osallistujat vastaanottivat Netpostiin muun muassa digitoituja sanoma- ja aikakauslehtiä. Kotitaloudet saivat kokeilun ajaksi käyttöönsä sähköisen lukulaitteen ja helppokäyttöisen lukusovelluksen.