Itella Viestinvälitys

Palvelut

• Kotimaan ja kansainväliset jakeluratkaisut: kirjeet, suoramainonta, lehdet, pientavara, paketit
  • Sähköiset jakeluratkaisut, asiointi- ja postipalvelut (Netposti, Itella Verkosto)
  • Postin myymälät ja myyntipisteet (täyden palvelun postit), noutopisteet, pakettiautomaatit ja yrityspisteet
  • Verkkokaupan kokonaisratkaisut
  • Markkinointiviestinnän kohderyhmä-, analytiikka- ja osoiterekisterinkorjauspalvelut sekä verkkotyökalut

Toimintamaat

• Suomi
  • Viro

Tunnuslukuja

• Päivittäin noin 11 miljoonaa postilähetystä
  • Lähes 3 miljardia lähetystä vuodessa
  • Jakelureittejä lähes 6 200
  • Postinjakelussa 67 miljoonaa ajokilometriä vuodessa

Avainlukuja

• Liikevaihto: 1 160,2 milj. euroa
  • Liiketulos (oikaistu)*: 66,7 milj. euroa
  • Liiketulos: 64,1 milj. euroa
  • Henkilöstö: 16 706 (31.12.2013)

*) oikaistu = ilman kertaluonteisia eriä

Itella Viestinvälityksen toimintavuotta kuvasti vahvimmin meneillään oleva postihistorian suurin rakennemurros. Kirje- ja lehtijakelumäärät laskevat viestinnän sähköistyessä kiihtyvää tahtia. Arvioimme määrien olevan vuonna 2020 enää puolet nykyisestä. Samaan aikaan verkkokauppa kasvattaa pakettien määrää.

Asiakkaidemme postiasiointi ja tarpeet ovat muuttuneet jo useiden vuosien ajan. Ihmisten ajankäyttö ja liikkuvuus vaativat myös postipalveluilta uusia ratkaisuja perinteisten rinnalle. Asiakkaamme haluavat entistä enemmän itse päättää postinsa kulusta. Näihin toiveisiin olemme vastanneet uusilla sähköisillä palveluilla ja uudistamalla Postin palvelupisteverkostoa.

Kehittämällä sähköisiä palvelujamme me voimme osaltamme helpottaa haja-asutusalueiden ja syrjäseutujen postiasiointia. Palvelupisteverkostoomme kuuluvat täyden palvelun postien lisäksi pakettiautomaatit, noutopisteet, yrityspisteet, kotiinkuljetuspalvelut, posti.fi, Postin mobiilisovellus, noin 3 200 postimerkkien jälleenmyyntipistettä, noin 7 000 kirjelaatikkoa sekä sähköinen postilaatikko Netposti.

Kasvatimme vuoden aikana Postin palvelupisteiden määrää yli 200:lla. Avasimme yhteensä 176 pakettiautomaattia. Tavoitteenamme on kasvattaa palvelupisteiden määrä 1 500:een vuoteen 2016 mennessä ja 1 700:aan vuoteen 2020 mennessä. Netpostin otti vuoden aikana käyttöön lähes 100 000 uutta käyttäjää, käyttäjämäärä oli vuoden lopussa 534 000.

Liikevaihto

Liikevaihto / Itella Viestinvälitys -graafi